Familiebehandling

Familievejledning kan både være en aftale for sig selv, og som en del af ”tilbage til skolen” projektet. Og er det som en del af “tilbage til skolen” er udgangspunkt en betingelse at familien vil deltage i at modtage familiebehandling, hvis familien ikke er tilknyttet familiebehandling i forvejen, vil det indgå som en del af behandlingen.

Familiebehandling er for at sikre hele familiens trivsel, samt få arbejdet med de faktorer der ligger til grund for, at barnet ikke har kunne følge undervisning i skolen, eller ikke trives generelt. Hele familien forældre og søskende bliver påvirket af, at der er et familiemedlem der ikke er i trivsel.

Når jeg kommer i familien, oplever jeg ofte at møde slidte og udmattet forældre. Det pres de har været under i det spændingsfelt som det er dels at møde deres barn på deres behov om ikke at komme i skole, eller generelle mistrivsel, samt imødekomme og leve op til samfundets krav har gjort dem fuldstændig udmattet. Jeg møder forældre der har fået stress, er sygemeldte fra deres job og familier der er ved at gå i opløsning.

Uanset hvorfor der er brug for familiebehandling, så står jeg klar til at hjælpe.

Trin 1.

Det første vi gør når vi møder familien, er at få lagt så meget ro på situationen som det er muligt. Vi får helt klare aftaler med forældrene om hvem der tager sig af de forskellige opgaver, ex. kontakt til skolen, sagsbehandler, læge, børnepsyk, samt andre tiltag der er vigtige for at få barnet i trivsel.

Hvis forældrene er meget udmattet og der er bekymring for et kollaps, kan jeg overtage de praktiske opgaver for en periode. Det kan for eksempel være bestilling af lægebesøg, aftaler med skole, tandlæge eller andet.

Trin 2.

Det næste der skal ske er at få bygget en ny og sund struktur op omkring familien, få kontakt og dialog med evt. søskende. Når et barn ikke kommer i skole, bliver hele familien ramt, det er derfor vigtigt at søskende indgår i familiebehandlingen og får deres plads.

Det er forskelligt hvor mange timer og hvor stort et forløb der skal til, for at støtte barnet og familien.

Jeg tilbyder forskellige pakkeløsninger, der kan altid aftales et individuelt forløb.

OBS!! Online familievejledning,- og behandling

Jeg har i mine seneste snart 25 år, set hvor meget det kan kræve af både den enkelte familile, men også den unge/barnet at få familievejledere og behandlere ind i hjemmet.

Jeg ser også hvor stort behovet er for vores hjælp ude i familierne, og hvor meget kommunerne gør for at sende den rette hjælp.

Den rette hjælp kan have store omkostninger, økonomisk for kommunerne, og ressourcemæssigt for familierne og deres barn/unge.

Dé udfordringer ønsker jeg at påvirke og ihvertfald gøre mit for at løfte og forbedre, sådan at flere børn og unge, fra hele landet, kan få den rette hjælp, uden overforbrug af ressourcer.

Så mine forløb omkring familiebehandling, Tilbage til skolen forløb, Angstbehandling, samt forløb for transkønnede børn og unge ramt af autisme, kan alle skabes som online forløb med ét eller flere fysiske møder ved behov.

Læs mere om hvad det indebærer lige her:

Lad os hjælpe dem!

Jeg er klar til at hjælpe de familier, børn og unge derude der har brug for mig.

Kontakt mig endelig:
E-mail: sanne@sannegramkow.dk